Rinkodaros specialistams, kuriantiems reklamos kampanijas, svarbu atidžiai išanalizuoti skirtingų žiniasklaidos priemonių pranašumus bei trūkumus. Prekinio ženklo populiarinimui galima naudoti skirtingas nišas: televiziją, radijo programas, spaudos publikacijas, reklaminius stendus bei socialinius tinklus. Svarbu suprasti, jog skirtingoms vykdomoms veikloms didžiausią pridėtinę vertę gali pelnyti nevienodos priemonės, taigi prieš priimant teisingą sprendimą, svarbu išsigryninti tikslinę auditoriją bei siekiamus rezultatus.
Šis terminas reiškia įvairias žinių sklaidos priemones arba alternatyvius žiniasklaidos kanalus, kuriuose įmonės gali reklamuoti savo produktus, paslaugas ar prekės ženklą. Kadangi auditorija yra įvairi: stebi skirtingas medijas, turi tam tikrus pomėgius ir įpročius, todėl labai svarbu išsiaiškinti, kurie reklamos sklaidos kanalai yra naudingiausi Jūsų prekės ženklui, tikslingas veikimas pasitarnaus aplenkiant konkurentus.
Pasirinkami tinkamas reklamos priemones rinkodaros specialistai turi galimybę skirtingais būdais komunikuoti su savo klientais. Pavyzdžiui, socialinė žiniasklaida skatina auditoriją kurti dialogą, kai tuo tarpu televizija skleidžia pranešimus ir atstovauja vienpusį bendravimą. Taigi už įmonės populiarinimą atsakingi asmenys turi kruopščiai įvertinti, kurie reklamos kanalai suteiks įmonei didžiausią vertę. Kiekviena reklamos priemonė turėtų būti parinkta atsižvelgiant į kampanijos tikslus (ar tai būtų prekės ženklo žinomumo didinimas, ar tiesioginis pardavimas) ir priemonės gebėjimą pasiekti tikslinę auditoriją.
Prieš patalpindami skelbimą, marketingo specialistai turėtų susikurti konkretų žiniasklaidos kampanijos tikslą bei strategiją. Kiekvienas reklamos tipas turi privalumų ir trūkumų, į kuriuos verta atsižvelgti, siekiant padidinti projekto poveikį. Taigi, susipažinkite su pagrindiniais žinomais žiniasklaidos kanalais ir jų stipriosiomis bei silpnosiomis pusėmis.
Visame pasaulyje skaičiuojama daugiau nei keturi milijardai interneto vartotojų. Tai kuria didžiulį postūmį internetinei reklamai. Vartotojai ieško įvairiausių produktų naudodamiesi internetinėmis paieškos sistemomis, sekdami savo pamėgtus prekių ženklus socialinėje medijoje bei užsiprenumeruodami naujienlaiškius elektroniniu paštu. Reklamos internete galimybės yra didžiulės, tačiau teisingai jomis pasinaudoti nėra taip paprasta. Šiandien sutinkama daug skirtingų reklamos internete opcijų, kurias galima integruoti kuriant skaitmeninę marketingo strategiją. Taigi apžvelkime pagrindinius reklamos internete tipus.
„Google Ads“ – reklama internete, apimanti įvairias reklamos formas: tekstinė reklama paieškos rezultatuose, vaizdinė reklama internetinėse svetainėse ar programose, vaizdo įrašų reklama „YouTube“.
Potencialiam klientui, ieškančiam konkretaus produkto ar paslaugos, šalia paieškos rezultatų, gali būti rodoma būtent jūsų internetinės svetainės nuoroda bei jūsų kontaktinė informacija. Už reklamos paslaugą mokama yra tik tada, kai paspaudžiama jūsų nuoroda ir apsilankoma jūsų internetiniame tinklalapyje.
Reklamos sklaida socialiniuose tinkluose yra vienas iš naujausių marketingo pasirinkimų. 2006 m. socialiniame tinkle „Facebook“ buvo pirmą kartą publikuota reklama. Mažiau nei per dešimtmetį reklaminiai pranešimai socialiniuose tinkluose tapo įprastu dalyku. Šiandien socialinės žiniasklaidos platformos didžiąją pelno dalį gauna pritraukdamos vartotojus įsigyti paslaugą ar produktą, o tada nukreipia juos naudojant turimus vartotojų duomenis.
Socialinių tinklų reklama itin tikslinga, padedanti pritraukti naujų klientų bei sukurti lojalumą prekės ženklui. Rinkodaros specialistai vartotoją gali pasiekti pagal pareigas, pomėgius, šeimyninę padėtį, neseniai aplankytas vietoves ir t.t. Ši žiniasklaidos priemonė ganėtinai ekonomiška, taigi reikšmingas efektyvumas už patrauklią kainą garantuotas.
Tai sukurtos reklamos patalpinimas kitoje svetainėje. Skelbimas paprastai yra pailgo stačiakampio formos, horizontalūs arba vertikalūs. Skydeliai sutinkami svetainės viršuje, šone arba apačioje, šalia pagrindinio turinio. Šis reklamos tipas pradėtas naudoti vos atsiradus internetui, leidžiantis svetainių savininkams parduoti pranešimo vietą. Tai veikia panašiai kaip skelbimų lenta.
Pirmoji oficiali reklama buvo ištransliuota Niujorko valstijoje dar 1941 m. liepos 1 d. ir pasiekė net 4000 televizorių ekranų. Vėlesniais dešimtmečiais televizijos reklamų populiarumas augo kartu su masinės rinkodaros aktualumu. Šiandien televizija yra vienas populiariausių žiniasklaidos pasirinkimų, ypatingai atsiradus integruotai TV reklamai, kuri žiūrovų duomenis naudoja rinkos segmentavimui. Tai padeda efektyviau pasiekti tikslinę auditoriją. Taip pat, šiais laikais video reklama apima ne tik tradicinę kabelinę televiziją, tačiau ir vaizdo įrašų įkėlimo bei bendrinimo platformą „YouTube“ bei internetinius vaizdo įrašus. Pasirinktas gausesnis kanalų skaičius padės praplėsti auditoriją.
Šis reklamos tipas apjungia garsą su vaizdu. Tokiu būdu bandoma paveikti žiūrovą per vizualinius, klausos bei spalvos pojūčius. Kuomet reklama transliuojama per asmeninį televizorių, sąlyčio taškas vyksta žmogaus namuose, privačioje erdvėje. Dėl to reklama tampa dar asmeniškesne.
Televizija yra puiki įmonės veiklos žinomumo didinimo priemonė – beveik kiekvienas išsivysčiusios šalies gyventojas namuose turi televizorių, kai kurie – net du ar daugiau. Pas daugelį namuose televizorius atlieka fono vaidmenį ir įjungtas kone ištisą dieną. Tad nenuostabu, jog Amerikoje vien 2019 m. reklamai buvo išleista maždaug 76 mlrd. dolerių.
Reklamos kampanijose papildomai pasinaudojant ir „YouTube“ galimybes, įmonės gali gauti ilgalaikės naudos iš žiūrovų, kurie reklamas stebi dar ilgai po jų pasirodymo viešumoje. Tačiau labai svarbu siųsti įtaigią ir tvirtą žinutę. Jokia reklama nepelnys ilgalaikio populiarumo, jei nebus kryptingai orientuota į klientą.
Reklama per televiziją kainuoja išties brangiai. Tai didelė investicija, siekiant ne tik įsigyti vietą reklamai, tačiau ir plėtoti kūrybinį turinį. Pasirenkant šią reklamos priemonę reikalinga numatyti, kurios per televiziją transliuojamos laidos ateinančiais mėnesiais sugeneruos didesnį žiūrovų skaičių. Netikslus įvertinimas neatneš pageidaujamų rezultatų žinomumo didinimui bei finansinės grąžos. Be to, kadangi televizijoje transliuojama reklama pasižymi itin aiškia ir konkrečia komunikacija, nekokybiškai ar dviprasmiškai interpretuojamas projektas gali net pakenkti prekės ženklo reputacijai.
Kitas aspektas, kad žiūrovas ne visuomet aktyviai klausosi televizijoje rodomų reklamų ir neretai bando esant galimybei jų išvengti. Pasiryžę savo prekės ženklo marketingą vystyti televizoriaus ekranuose, išnagrinėkite, kokia auditorija stebi konkrečią televizijos programą. Nes nors populiariausiu laiku rodoma programa gali turėti didžiausią žiūrovų skaičių, tačiau dienos ar vėlyvo vakaro metu transliuojamos laidos televizijoje jūsų atveju gali būti tikslingesnės, siekiant pritraukti potencialaus kliento dėmesį. Taip pat, esant galimybei, rekomenduojama rinktis tiesioginę televiziją, kad vartotojas neturėtų galimybės praleisti reklaminių integracijų.
Nors radijas kaip įrenginys buvo sukurtas XIX amžiuje, komercinės radijo transliacijų galimybės buvo panaudotos tik 1912 m., kuomet įrašų kompanijos nemokamai pateikdavo muziką transliuotojams mainais už tai, kad paminėjo įmonę, kuri įrašą pateikė. Šiandien tradicinis radijas tebėra neįtikėtinai populiarus tiek klausytojų, tiek reklamuotojų tarpe. Be to, didėjant interneto radijui, panašu, kad garsinė reklama išliks populiari per visą skaitmeninę revoliuciją.
Radijas yra itin prieinamas – bene kiekvienas automobilis bei namų ūkis turi radijo imtuvą. Tai ekonomiškai draugiškesnė, bet efektyvumu nenusileidžianti televizijai, priemonė.
Radijas iki šiol sėkmingai naudojamas derinyje su televizijos reklamomis, taip siekiant sustiprinti įmonės įvaizdį klausytojo galvoje. Be to, atlikti tyrimai teigia, kad maždaug 90 procentų klausytojų neišjungia radijo per reklaminius intarpus. Taipogi, šis pasirinktas reklaminės žinutės perdavimo metodas suteikia galimybę prekės autoriui pačiam pristatyti savo kuriamą produktą, taip suteikiant pridėtinės vertės reklamai.
Sąlyginai naujas, tačiau sparčiai pasaulyje populiarėjantis garsinės reklamos tipas – tinklalaidės. Daugelis žmonių vis dažniau pasirenka jas klausyti atliekant buities darbus, vaikštant parkuose, dirbant. Atlikti tyrimai rodo, kad net 54 procentai vartotojų yra labiau linkę susidomėti produktais, kuriuos girdėjo minint tinklalaidėse. Taip yra dėl to, nes tinklalaidžių šeimininkai kuria artimą ryšį su klausytoju, augina auditorijos pasitikėjimą, o reklama dažniausiai atliekama jų pačių žodžiais.
Didžiausias reklamos radijo imtuvuose iššūkis yra tas, jog klausytojai dažnai būna užsiėmę kitais darbais klausydami radijo: vairuoja, apsipirkinėja, dirba ir t.t. Radijas tokiose situacijose atlieka tik fono vaidmenį, taigi sunkiau atkreipti klausytojo dėmesį. Taip pat dėl vaizdo galimybių apribojimų sudėtinga iliustruoti produktą. Dėl šios priežasties žinutė turi būti lengvai suprantama, kelis kartus pakartojant svarbiausią informaciją. Be to, šią reklamos formą naudinga derinti su vaizdingesne priemone, kaip televizija.
Kita vertus, skleidžiama žinutė tinklalaidės pradžioje gali būti sąmoningai praleista, tad jeigu įmanoma, integruokite skelbimą tinklalaidės viduryje. Be to, garsinės reklamos yra trumpalaikės – ją praleidus mažai tikėtina, kad klausytojas ieškos būdų žinutę pakartoti. Nesitikėdamas išgirsti vertingos informacijos, vartotojas gali nespėti pasižymėti detalių apie skelbimą. Taigi, svarbu atsižvelgti į šiuos aspektus ir pranešimą skleisti bent kelis kartus.
Spausdintos reklamos priemonės, kaip laikraščiai, yra vienas iš seniausių žiniasklaidos kanalų. XVI amžiuje didėjant raštingumo lygiui, Italijoje, Vokietijoje ir Olandijoje pradėta platinti spausdintus skelbimus savaitiniuose leidiniuose. Praėjus beveik 500 metų, laikraštis vis dar yra efektyvi opcija.
Laikraščiai turi potencialo kasdien pasiekti milijonus žmonių ir yra vienas iš labiausiai patikimų variantų – net 82 procentai klientų pasitiki jais. Tai veiksmingas pasirinkimas siekiant tikslinės auditorijos dėmesio, kadangi orientuojamasi į tam tikras geografines sritis. Laikraščiai yra puikus būdas pasiekti vyresnio amžiaus žmones, kurie dažnai būna ne tokie imlūs skaitmeniniams skelbimams. Be to, laikraščius skaitanti auditorija, pastebima, neretai būna išsilavinusi ir (arba) daugiau uždirbanti.
Kaip ir garsinės reklamos atveju, laikraščiai kartu su kitais reklamos nešikliais prekės ženklo žinomumo didinimą rinkoje gali paversti pelningesnėmis. Ir nors laikraščius skaitančių žmonių skaičius mažėja, didžioji dalis auditorijos teigia, kad informacija apie siūlomus produktus labiau pasitiki laikraščiuose, o ne socialinėje žiniasklaidoje.
Laikraščių populiarumas ir toliau sparčiai mažėja. Taip yra todėl, kad jaunoji karta retai skaito spausdintus laikraščius, vietoj to pasirinkdami kitus šaltinius.
Kitas trūkumas yra tas, jog laikraščiai labai dažnai turi griežtus redakcijų apribojimus, mažinant nišas reklaminiams projektams. Be to, sunku įvertinti laikraščiuose publikuojamų skelbimų efektyvumą, ypač lyginant su skaitmeninėmis laikmenomis. Galiausiai, laikraščiai pasižymi itin trumpu gyvavimo laiku ir neretai dienos pabaigoje išmetami.
Pirmieji žurnalai buvo išleisti 1600-ųjų pabaigoje, kaip pramoga aukštesniajai visuomenės klasei, o juose aptarinėjami filosofiniai, kultūros ir gyvenimo būdo klausimai. Tik XIX amžiuje vidurinioji visuomenės klasė taip pat pradėjo geisti žurnalų, todėl leidėjai ėmėsi pardavinėti vietas skelbimams, kad kompensuotų milžiniškas spausdinimo išlaidas. Iki šios dienos spausdinti leidiniai nesunkiai prieinami kiekvienam, kuriuos galima įsigyti bet kuriame prekybos centre.
Kiekvienas žurnalas turi savo tematiką bei tikslinę auditoriją, todėl įmonė gali pateikti pranešimą nešvaistant biudžeto. Vartotojas, kuris domisi tam tikra sritimi, skaitomame leidinyje įprastai labiau susidomi reklama bei jos tikisi. Taip pat rinkitės žurnalą, turintį tvirtą prekės ženklą bei poziciją rinkoje, nes tai dar labiau padidins Jūsų skelbimo efektyvumą bei patikimumą.
Kaip rodo tyrimai, skaitytojai linkę geriau įsiminti spausdintus pranešimus. Daugelis žmonių vis dar teikia pirmenybę spausdintiems leidiniams, kurių populiarumas ir toliau auga kaip žiniasklaidos priemonė.
Žurnalai turi ilgą gyvavimo laiką, palyginus su kitomis spausdinamomis alternatyvomis. Skaitytojai po įsigijimo neskuba išmesti, o dažniausiai turi keletą savaičių ar net kaupia ištisus tiražus. Šį skaitinį neretai sutinkame įmonių holuose arba dalinantis su draugais, tad pasiekiama antrinė auditorija.
Galiausiai žurnalai suteikia daug kūrybinės laisvės sukurti spalvotai, visą puslapį užimančiai reklamai. Pasitelkdami ryškias spalvas bei estetiškai patrauklią fotografiją nesunkiai atkreipsite skaitytojo dėmesį.
Panašus principas veikia ir su skaitmeniniais žurnalų formatais. Įvedę elektroninio pašto adresą, galite nesunkiai užsitikrinti žurnalo prenumeratą, kuri periodiškai Jus pasieks. Tokiu būdu efektyvu didinti prekinio ženklo matomumą, siūlyti teikiamas paslaugas. Patogu, jog Jūsų pranešimas tikslingai pasieks potencialų klientą, kadangi kai kurie žurnalai turi galimybę generuoti klientų sąrašus pagal pareigų pavadinimus ar kitą naudingą informaciją.
Vienas iš trūkumų, jog rinkodaros specialistai reklaminę kampaniją turi paruošti likus savaitei ar mėnesiui iki leidinio publikavimo datos, todėl kartais gali būti sunku tilpti į terminus. Be to, išspausdintuose žurnaluose viešinama reklama neturi galimybės būti atšaukta ar pataisyta – tai reiškia, jog jei informacija yra nepopuliari ar neteisingai interpretuojama, pastebima klaidų, neigiamą poveikį sumažinti prekės ženklui nėra galimybės.
1800 – aisiais pradėjo populiarėti šis reklamos tipas. Tuomet Ameriką užvaldė reklaminiai plakatai ir stendai. Vėlesniais metais, kuomet aktyviai pradėti naudoti automobiliai, prie greitkelių ir tarpvalstybinių miestų atsirado reklaminiai stendai su Coca-Cola, Palmolive ir kitų prekės ženklų naujausiais produktais. Pastaraisiais metais ši reklamos rūšis vystėsi dar sparčiau, tad galite išvysti net skaitmeninių variantų su naudojamais jutikliais ir kameromis didesniam interaktyvumui pasiekti. Nors tai yra viena iš senesnių reklamos formų, reklaminiai stendai toliau vystosi ir tebėra pagrindinė pranešimų sklaidos priemonė.
Ši žiniasklaidos priemonė kur kas pigesnė nei televizijos ar radijo reklama ir palieka įtaigų įspūdį vartotojams. Šis pasirinkimas pasižymi koncentruota informacija, todėl lengviau formuoti auditorijos suvokimą apie prekės ženklą bei teikiamas paslaugas. Siekdami perteikti žinutę tikslinei auditorijai, verta atsižvelgti į skelbimo vietą bei konkretų regioną.
Sunku suskirstyti auditoriją į segmentus bei nukreipti į konkretų vartotojo tipą. Potencialūs pirkėjai taip pat turi mažai prieigos prie tiesioginės informacijos apie siūlomą produktą ar paslaugą, o per kurį laiką gali pamiršti, kad matė skelbimą.